Hem | Entreprenör och Företagande | Storytelling för ökad business

Storytelling för ökad business

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font
Petra Ariton Petra Ariton

Vad är storytelling och hur kan det hjälpa ditt företag? Petra Ariton tipsar om hur du använder metoden för att stärka din företagsimage och nå ut till fler.

Petra har bred erfarenhet av ett antal branscher och driver idag en verksamhet som bland annat storyteller och skribent.
 
- Lyckad storytelling för ett företag ska beröra, engagera och övertyga, menar hon. Exempelvis handlar den reklam människor kommer ihåg bäst ofta om människor, som gör misstag och knäppa saker, men går att relatera till.
 
Hur fungerar storytelling egentligen?
- Berättelser är ju knappast något nytt utan vad människan i alla tider delat med varandra för nöjes skull, att dela information eller ökad förståelse. Enligt mitt koncept används storytelling som ett sätt för företag att beskriva sin verksamhet, historia och värderingar på ett mer intressant sätt än försäljningssiffror och diagram.
 
Bland positiva effekter av storytelling nämner Petra exempelvis en stärkt sammanhållning hos personalen, större igenkänning av företaget samt ökad omsättning.
 
- I dagens hårda konkurrens räcker det inte att hävda "bäst i test", även om din produkt är bäst på marknaden. Kunden bryr sig mer om en kampanj som berör och är minnesvärd på ett emotionellt plan såväl som ett rationellt.
 
Med anledning av att vi generellt läser kortare texter och tittar mer på bilder rekommenderar Petra att man justerar sin storytelling efter nulägets mediasituation.
 
- Långa texter och berättelser läser folk knappt längre, särskilt inte på internet. Kortare filmer och slogans går däremot hem. Det gäller att anpassa budskapet efter rätt kanal och fånga betraktarens intresse direkt, avslutar hon.
 
Så integrerar du storytelling i ditt företag:
1. Börja med att prata med dina medarbetare för att hitta de historier som finns där. Välj berättelser som fungerar i såväl kortfattad form som längre, samt gärna kan användas i olika medier såsom text, film och annonser.
2. Fråga kunderna om vilka vinster de ser hos din produkt eller tjänst. Även kunder kan ha berättelser som berör
3. All storytelling behöver inte vara riktad att för att sälja: Det är också viktigt att bygga en företagsidentitet som medarbetare och kunder tror på och som därmed stärker organisationen.
4. Se till att sprida dina historier ordentligt genom exempelvis bloggar, nyhetsbrev och webbtidningar. Det ska vara en sammanhållen bild av företaget som marknadsförs, så se till att berättelsen är densamma i alla forum och inte spretar för mycket.
5. De berättelser du väljer att lyfta fram bör vara målande och beskrivande. Som åhörare minns man ofta mer av vad man kan visualisera framför sig än det man bara hör eller läser.

Tandläkare - Malin Boström Spehar

Köp boken här

Family Scribble

Tagged as:

Inga taggar för denna artikel

Bedöm denna artikel:

0