Home | Entreprenör och Företagande | Konsten att lyckas som entreprenör på en nischad marknad

Konsten att lyckas som entreprenör på en nischad marknad

By
Font size: Decrease font Enlarge font
Konsten att lyckas som entreprenör på en nischad marknad Konsten att lyckas som entreprenör på en nischad marknad

För Robert Svedberg, som genom sitt företag Compact-Living specialiserat sig på att tillverka specialbyggda loftsängar i stål, har en nischad produkt blivit nyckeln till långsiktigt framgång. Genom att kontinuerligt marknadsföra sitt företag via sökordsoptimering och sociala medier har Robert Svedberg hittat sin plats på marknaden som Sveriges enda aktör på sin marknad. Här delar han med sig av sina bästa tips till entreprenörer som vill profilera sig i en specifik och avgränsad nisch.

–Jag är svetsare och fick för sexton år sedan i uppdrag att svetsa ihop en loftsäng till en kompis. Det visade sig så småningom att det fanns en efterfrågan på svetsade loftsängar som specialbyggts utifrån rummets förutsättningar och fästs med skruvar i väggen och taket. Tidigare marknadsförde jag tillverkning av många olika typer av svetsade detaljer, men efter ett tag insåg jag att det var långsiktigt smartare att nischa
verksamheten mot specialbyggda loft och loftsängar i metall, säger Robert Svedberg.

Han har hittat sin marknad i compact living segmentet, människor som bor trångt och vill kunna nyttja varje dyrbar kvadratmeter på ett effektivt sätt med hjälp av innovativa inredningslösningar. Uppdatera regelbundet med bilder på dina produkter och lösningar

–Jag insåg tidigt vikten av en välgjord och genomtänkt hemsida och investerade därför i en snygg och lättnavigerad hemsida. Jag anlitade bland annat en fotograf som fick i uppdrag att fotografera mina loftsängslösningar. Genom att lägga in ordet loftsäng i bildnamnet när jag döpte mina bilder rankades de dessutom högt på Googles bildsök, vilket innebär att mina bilder är bland de första människor ser när de söker efter
loftsängar på nätet. Det hjälpte mig att nå ut till min marknad, som finns i hela Sverige, säger Robert Svedberg.

Numera är sociala medier och sökmotoroptimering hans viktigaste marknadsföringskanaler, vid sidan av nöjda kunder förstås. Att verkligen brinna för det man gör är, enligt Robert Svedberg, ett måste om man vill lyckas slå sig in på en nischad marknad. Ett annat tips är att satsa mycket på produktbilder. Investera i snygga bilder och lägg regelbundet upp nya bilder på sociala medier och företagets egen hemsida.  Sätt dig in i hur Google Adwords fungerar

–Som nischad aktör är referenser och omdömen från kunder ofta helt avgörande för din framgång. Jag har valt att skapa ett konto hos en oberoende omdömesaktör där mina kunder kan dela med sig av sina omdömen om våra produkter. Det ger mer trovärdighet än om omdömena finns direkt på företagets egen hemsida, säger Robert Svedberg. Sökmotoroptimering, Google Adwords, är en marknadsföringskanal som är värd
sin vikt i guld för en nischad företagare vars presumtiva marknad kan finnas över hela Sverige eller stora delar av världen. Robert Svedberg rekommenderar nischföretagare att lägga tid på att verkligen sätta sig in i och förstå hur Google Adwords fungerar. Om du listat ut hur du ska göra för att hamna bland de första sökträffarna när presumtiva kunder söker efter leverantörer i din produktkategori så har du goda möjligheter att generera ett jämnt flöde av kunder.

Family Scribble

  • Email to a friend Email to a friend
  • Print version Print version
  • Plain text Plain text

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

0