Home | Friskvård och hälsa | Skratta mer och må bättre

Skratta mer och må bättre

By
Font size: Decrease font Enlarge font
Nina Jansdotter, beteendevetare och författare Nina Jansdotter, beteendevetare och författare

Ett gott skratt förlänger livet, gör dig friskare – och ökar arbetsglädjen.

Nästan alla jobb innehåller mer eller mindre element av stress. Undersökningar visar att skratt markant kan minska stressens negativa påverkan. Både kropp och själ mår bra av ett hjärtligt skratt bland annat därför att vi minskar stresshormonerna och ersätter dem med kroppens egna fantastiska ”lyckohormoner. När vi har roligt tillsammans på jobbet blir allt mycket lättare, tiden går fortare och konflikterna minskar. Alla vinner på att bjuda in mer humor och skratt på jobbet.
 
Det går att göra ett mentalt val att lära sig tänka mer positivt.
Istället för att tänka att du har svårt för att skratta eller att du är ”tråkig” peppa dig själv med motsatsen. Upprepa gärna ”Jag ser livet från den ljusa sidan” eller liknande. Du kan också gärna sätta upp ett foto på dig själv när du ser glad ut, som en liten påminnelse om glada stunder.
 
 Din omgivning betyder också mycket. Det är inte så stor chans att du faller i gapskratt om du mest håller dig för dig själv hela tiden. Det är 30 gånger så stor chans att du brister ut i skratt tillsammans med andra än att du börjar skratta när du sitter i din ensamhet och sliter i ditt anletes svett. Var mer social på jobbet. Ett gott skratt smittar så ”sök upp muntergökarna”. Vem på ditt jobb har lätt för att se det humoristiska i tillvaron. Vem har ett medryckande skratt? Vem brukar få dig att skratta? Se till att du jobbar nära dem!
 
Ditt självförtroende spelar också in. Brukar du tycka det är lite pinsamt att skratta för mycket eller för högt? Kanske är du rädd för att du ska se eller låta ”konstig” om du släpper kontrollen och faller ut i ett riktigt vrålskratt? Försök minska dessa hämmande begränsningar på dig själv, i alla fall lite. Var stället stolt över dig själv, ditt sätt att skratta och att du faktiskt är en människa, eller medarbetare som faktiskt har vett på att ha kul i tillvaron på jobbet. Den som bjuder på sig själv och sitt skratt får ofta rikligt tillbaka
 
Sen är det också bra att ibland försöka minska ”seriositeten”. När man har för mycket stress på jobbet är det lätt att man främst blir allvarlig och seriös i alla lägen – även de som faktiskt inte behöver vara så ”tunga”. Vill du ha in mer humor så ansträng dig lite extra för att se det roliga som faktiskt händer i vardagen. Kan du skratta åt dig själv när du gör bort dig ? Tänk på att det är skillnad på att ”skratta med” eller att ”skratta åt”.
 
Sist men inte minst är det viktigt att komma ihåg allt som är roligt för att kunna spara det till bistrare stunder. Varje gång något är kul, memorera alla detaljer kring vad det var du skrattade åt och hur det kändes i kroppen så du kan plocka fram känslan vid behov. Ni kan också tillsammans skapa ert eget ”skrattbibliotek”  Samla på böcker, filmer, serier, och historier så ni har på lager så ni kan plocka fram dem som en påminnelse om att både jobbet och livet i stort kan vara ganska kul ändå trots lågkonjunktur, deadlines, nedskärningar och ökade krav.

Tandläkare - Malin Boström Spehar

Köp boken här

Family Scribble

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

5.00