Hem | Friskvård och hälsa | Dålig karaktär? Lär dig stå emot.

Dålig karaktär? Lär dig stå emot.

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font
Ulrika Gabriel, Coach & Inspiratör Ulrika Gabriel, Coach & Inspiratör

Har du svårt att stå emot bullarna på fikabordet, fast du har bestämt dig för att tänka på vad du äter och stå över fika bröd?

Är det svårt att låta bli att provsmaka det som bjuds i matbutiken även om du inte är hungrig?
Kanske skyller du på din "dåliga karaktär"?

Du kanske till och med tydligt har uttalat för både dig själv och din omgivning att du minsann har en dålig karaktär. Vilket innebär att det i princip är lönlöst att ens försöka stå emot. Det är ju ingen idé. Du lyckas ju aldrig med det ändå.

Det är lätt att ett sådant tänk blir en självuppfyllande profetia. Jag "är sån", tänker du, och utan att vara medveten om det så "blir du sån".

Hjärnan brukar liknas vid en muskel. Nu stämmer inte de exakt biologiskt. Utan att gå in på närmare detaljer kan  vi i varje fall konstatera att vi med framgång kan träna hjärnan att fungera både bättre och mer effektivt för oss. Om du tänker dig att din förmåga att inte klara av att stå emotfrestelser ingår i en viss "muskelgrupp" i hjärnan: GE-EFTERMUSKELN. Men, du har också en annan muskelgrupp i hjärnan som du kan träna. Den heter: STÅ-EMOT MUSKELN.

För varje gång du tränar din GE-EFTER muskel blir du bättre och bättre på att just ge efter. Du tränar helt enkelt på att ha dålig karaktär. Du blir riktigt, riktigt bra på det efter ett tag.
Om du istället bestämmer dig för att träna din STÅ-EMOT muskel så kommer du att för varje gång du står emot en frestelse att bli starkare och duktigare på att göra just det.

Det handlar alltså om att bestämma sig för vilken "muskel" i hjärnan du vill träna.
Tänk att för varje gång du har använt en av dem, så kommer det att gå lite lättare nästa gång. Troligtvis är du som jag och de flesta andra, mänsklig, vilket innebär att du inte alltid kommer att lyckas. Det är helt ok om det händer någon gång då och då. Det är inte en katastrof. Det som är viktigt att tänka på i dessa lägen är att se det som en isolerad händelse. Helst göra ett medvetet val och inte bara "låta det hända". Nästa gång är det dags att träna STÅ-EMOT muskeln igen.

Tandläkare - Malin Boström Spehar

Köp boken här

Family Scribble

Tagged as:

Inga taggar för denna artikel

Bedöm denna artikel:

0