Hem | Friskvård och hälsa | Minska stressen på jobbet med positiva vanor

Minska stressen på jobbet med positiva vanor

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font
Mia de Neergaard Mia de Neergaard

Känner du dig stressad redan på morgonen innan du hunnit komma till jobbet? Du är inte ensam.

Stress är en av vår tids verkligt stora faktorer som på verkar både oss och samhället negativt. Lagrad stress gör att din kreativitet och produktivitet minskar i takt med att din oro och stress ökar. Dessutom fungerar kroppens alla funktioner sämre dåligt och du mår sämre.

Här får du tips på hur du skapar positiva vanor på jobbet som minskar stressen och som sprider välmående under hela dagen.

 

 

4 tips som ger dig större lugn och ny energi på jobbet:

  • Positiv start
    Skapa dig en bra dag genom att befälet över hur du mår. Innan du tar itu med dagens arbetsuppgifter, blunda och ta några lugna andetag. Bestäm dig för att skapa en bra dag. Se i ditt inre hur du genomför dagens uppgifter med lugn, lätthet och glädje. Se hur dina möten blir effektiva och kreativa, hur känner dig fokuserad och kraftfull. Säg till dig själv - Jag skapar mig en bra dag!
  • Njut på jobbet
    Ta med en blomma, ställ den så att du kan se den när du jobbar. Varje gång din blick hamnar på blomman, gör du en kort minipaus och medvetet ser blomman. Njut av blommans skönhet och alla detaljers unika perfektion. Ca 30 sekunder ”naturnjutning” gör att din stress minskar och din koncentrationsförmåga ökar. Njut på jobbet och du når bättre arbetsresultat!
  • Aktiv närvaro
    När du går från ett rum till ett annat, tryck på ”paus- knappen” på dina tankar (som vanligtvis redan är framme vid målet, innan du själv är det). Använd dina olika sinnen för att lägga märke till själva rummet och vad som finns i rummet; tavlor, möbler, människor och alla små detaljer. Lägg märke till det du inte brukar se, hör ljuden, känn doften som finns i luften. Aktiv närvaro ökar din kreativa förmåga och gör dig mer öppen för nya impulser och idéer, både från dig själv och din omgivning.
  • Släpp taget - andas
    Det har kört ihop sig, panik och stress infinner sig. Nu finns bara en sak att göra: Se till att du andas djupt. Vid stress är andningen det första som påverkar oss negativt. Andningen blir lätt och ytlig, du får sämre syretillförsel, dina fysiska funktioner fungerar sämre och din tankeförmåga minskar . Att andas är livsnödvändigt – tom mer nödvändigt än att äta och dricka. Vi klarar oss bara några minuter utan att andas. När stress och oro uppstår: Stanna upp, ta 5 djupa andetag och nu är du redo för nästa steg.  

Nu kan du även lyssna på Mias självstärkande, avstressande appar som hon gjort tillsammans med appföretaget Crunchfish.
 
Självstärkande, Framgångsrik, Positiv Start, Effektiv meditation

Tandläkare - Malin Boström Spehar

Köp boken här

Family Scribble

Tagged as:

Inga taggar för denna artikel

Bedöm denna artikel:

5.00