Hem | Jobb och Karriär | Fördelarna med homeparty som försäljningsmetod

Fördelarna med homeparty som försäljningsmetod

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font
Lis Jacobsson Lis Jacobsson

Lis Jacobsson jobbar med att sälja sexleksaker, hjälpmedel med mera i företaget Lustjakt.se

Hon har varit med i periferin sedan starten och det var inte planerat att starta företag men hon tyckte att sexleksaksbranschen verkade rolig då hon hade besök av en representant från ett annat företag hemma på party hos sig själv och på den vägen är det. Här delar hon med sig av tips och tankar om homeparty som marknadsförings och försäljningsmetod.
 
Lis ansåg att de företagen som fanns på den marknaden 2001 när hon började, hade stora brister i sin information om produkter och ämnen som tillhör produkterna. Då ville hon helt enkelt skapa ett företag som vände sig till vanliga Svensson och utvecklade då en framgångsrik metodik för detta.
Basen är att skapa bra möten mellan människor. Lis, som alltid har jobbat med försäljning i någon form älskar de personliga kundkontakterna som man får när man har hompeparty. Därför är det den marknadsföringsmetoden som hon har satsat mest på i sitt företagande.

  • Sex och samlevnad är dessutom ett ämne som många har svårt att prata om, men när man sitter hemma tillsammans med sina vänner och får fnittra och skratta samt får mycket info om de produkter som visas så vågar man sedan också handla. Att man får sitta med säljaren i ett enskilt rum gör att man kan prata helt fritt från hjärtat och vågar prata om eventuella problem som man själv eller respektive har.  Jag som säljare har också tystnadsplikt, säger Lis.

 
Vad är fördelarna med den försäljningsmetoden?

  • Fördelarna är att man når ett gäng med 7-15 personer på en gång och de får mycket fakta om produkterna, samt se dem i verkligheten vilket förhoppningsvis väcker nyfikenheten och köplusten. De får också ha en rolig kväll tillsammans med sina vänner.

Utmaningarna kan vara att få det att rulla på med nya partyn, fortsätter hon.  En duktig säljare får nya bokningar när man är ute på party. Där finns ju mellan 6-15 personer som troligtvis vill ha ett party för sina vänner, nu är de ju hemma hos en kompis och dennes vänner. Värdinnan får också en värdinnegåva som tack för att hon har partyt.

  • Jag tror och hoppas att homeparty kommer att bli en vanligare försäljningsmetod framöver.  Idag umgås vi mindre personligen och mera via nätet. Jag tror att lusten för att göra något kul tillsamman kommer att öka och då är ett kul party bra och lagom underhållande för ett gäng vänner. Man lär sig massor och har kul samtidigt och vårt sätt att ha party på gör att det inte kräver något jobb av värdinnan heller.

 
Vad gäller tips till andra företagare som också vill satsa på homeparty, så menar Lis att man får vara beredd på att det omsätter lite säljare. För homeparty är ofta något som man gör en period i livet när det fungerar.  Vissa säljer i 6 månader andra i flera år. Men man får vara beredd på att man omsätter en del säljare.

  • Man får också vara beredd på att det inte är ett jobb som sköter sig helt själv, utan säljarna behöver peppning och så vidare. Vissa är självgående och andra behöver mera hjälp.
Tandläkare - Malin Boström Spehar

Köp boken här

Family Scribble

Tagged as:

Inga taggar för denna artikel

Bedöm denna artikel:

0