Home | Personlig utveckling | Han lär dig bli en säljare i världsklass

Han lär dig bli en säljare i världsklass

By
Font size: Decrease font Enlarge font
Han lär dig bli en säljare i världsklass

Thomas Magnusson driver tillsammans med sin fru Zaiga företaget Magnusson & Magnusson Kompetensutveckling.

Tillsammans har de en unik kompetens för att utbilda och utveckla säljare till världsklass.  De har tagit fram en ny träningsmetodik för säljare som heter "Bli en säljare i världsklass –med modern säljretorik".
 
Thomas har jobbat med säljutbildningar och presentationsteknik i över 20 år. Hans säljkarriär har varit lång och började på tuffaste sätt som dammsugarförsäljare på Electrolux. Det var tufft i början men slutade med att han vann en resa till Florida för en av Electrolux bästa säljare, vilket visade sig vara en mycket lärorik resa. Där träffade han nämligen världens bästa direktsäljare Ove Sjögren.
 
- Snittet för hela säljkåren låg på 13 sålda dammsugare per månad, medan Ove sålde 90 per månad. Han var helt överlägsen. Han innehöll världsrekordet på 153 dammsugare på en månad, en helt enastående säljare, berättar Thomas.
Han lärde sig mycket av Ove som han senare praktiserat i sin egen försäljning och lärt ut i sina kurser. Längre fram blev Thomas befordrad till säljchef i Malmö.
 
Han startade därefter upp Dale Carnegies kontor i Malmö Börshus från grunden tillsammans med Zaiga. Dale Carnegie är världens största franchaise koncept för talarträning, ledarträning och säljträning. Efter 5 år rankades kontoret som 2:a i världen av de hundratals kontor Dale Carnegie drev i 73 länder i världen.

En ny säljträningsfilosofi
Retorik är läran om talekonsten och den utvecklades 400 f.kr. Retoriken är uppbyggd på de tre begreppen Ethos, Logos, och Pathos och används ofta för att övertala, framförallt i politiska tal. Thomas och Zaiga funderade över varför vi inte skulle kunna använda delar av den klassiska retoriken i säljpresentationer och det var så de började utveckla sin nya säljträningsfilosofi – modern säljretorik.
- Modern säljträning och presentationsteknik består av den klassiska retorikens kraft och kunskap sammanvävd med försäljningens fyra grundfaser; uppmärksamhetsfasen, behovsanalysfasen, övertygelsefasen och avslutsfasen, förklarar Thomas.
 
Hur ska du göra för att bli en framgångsrik säljare?
Vi har studerat vad världens bästa säljare gör och inte gör. De bästa säljarna har bl.a. 7 principer som de håller sig till.
För att bli en framgångsrik och effektiv säljare måste du anpassa din säljretorik till ditt prospekt. Lär dig hur de fyra grundläggande säljfaserna fungerar och hur du som säljare ska arbeta i dem.

- Det som de flesta säljare oroar sig för är hur de ska få hem affären. Ove Sjögren sa till mig ”om du arbetar dig igenom de fyra säljfaserna på ett professionellt sätt så kommer avslutet att falla som en mogen frukt.” Avslutet är alltså inget att oroa sig för, menar Thomas.
Säljretoriken fokuserar på vad och i vilken ordning du försöker övertyga ditt prospekt. Presentationstekniken beskriver hur du framför ditt budskap. När en säljare är väldigt duktig på alla tre bitarna så vill prospektet köpa.

- Skillnaden mellan en toppsäljare som behärskar modern säljretorik och en mindre bra säljare, det är att toppsäljaren får kunden att vilja köpa, förklarar Thomas.

En kund som möter en mindre bra säljare blir ofta tveksam, misstänksam och har lättare att tacka nej. Misstaget som många säljare gör är att de går in i övertygelsefasen för fort. Toppsäljaren lägger ner allra mest tid i behovsanalysfasen. Ta grundligt reda på kundens behov innan du börjar presentera din produkts eller tjänsts fördelar.
 
Thomas och Zaiga jobbar med det japanska begreppet Kaizen vilket betyder ständig förbättring, de kräver att säljarna hela tiden ska leta efter detaljer att förbättra sig själva på för att utvecklas. Målet är att deras utbildningsteknik ska lyfta säljarna till en helt ny nivå.

- Säljare i världsklass, säljare i mästarklass eller genomförande av branschens bästa kundmöte, välj den målsättning som passar er företagskultur bäst, avslutar Thomas.
 
Fem topptips från Thomas

1. Håll dig strikt till de fyra grundläggande säljfaserna i din presentation.

2. Första minuten av presentationen är viktig, se till att kunden gillar och får förtroende för dig.

3. Kunden köper egentligen bara produktens eller tjänstens fördelar, förmedla dem på ett professionellt sätt.

4. Lär dig att hantera invändningar från kunden. Hanterar du kundens sista invändning, har du stor chans att ta hem ordern.

5. Träna mycket på din säljpresentation och ta hjälp av någon utomstående som kan ge feedback.

Tandläkare - Malin Boström Spehar

Köp boken här

Family Scribble

Tagged as:

No tags for this article

Rate this article

4.00